Koningsbergerstraat 9, 3531 AJ Utrecht
Koningsbergerstraat 9, 3531 AJ Utrecht
plan uw route op google mapsBij het inschrijfgeld van het programma zijn inbegrepen de kosten voor het documentatiemateriaal, koffie, thee en lunch. Alle prijzen zijn exclusief btw en parkeerkosten.
Het toepassen van de Wet bibob is geen sinecure. De Wet bibob is een ingewikkelde wet waarbij bestuurlijke en vooral juridische kennis van de toepassing van deze wet onontbeerlijk is.
Het valt bovendien niet mee om uit alle aangeleverde Bibobdocumenten op te maken of mogelijk sprake is van fraude, witwaspraktijken of andere financiële malversaties. Toch bestaan er in deze situaties over het algemeen patronen en dwarsverbanden die zeker te herkennen zijn. Het toepassen van de wet vraagt derhalve ook om het nodige financiële inzicht bij betrokkenen.
Vergunning- en beleidsmedewerkers, bibobcoördinatoren en juristen Algemeen Juridsche zaken, bijzondere wetten en/of openbare orde en veiligheid met kennis van en ervaring met bijzondere wetgeving en de Awb, medewerkers van het RIEC.
Tijdens deze training wordt een uitgebreide toelichting gegeven op de wet Bibob waarbij inzicht wordt gegeven in de juridische, bestuursrechtelijke, strafrechtelijke en financiële kant van het toepassen van de Wet Bibob. Aan de hand van vele praktijkdocumenten en -situaties wordt uitgelegd waar je op moet letten bij een vergunningsaanvraag en welke gegevens moeten worden ingediend.
Voorts wordt besproken hoe op basis van de door een vergunningsaanvrager of –houder in het kader van de bij de Bibob-vragenlijst ingeleverde documenten en de in wet bibob beschikbaar gestelde onderzoeksinstrumenten, het gemeentelijke Bibobonderzoek kan worden uitgevoerd, hoe en wanneer advies wordt gevraagd aan het Landelijk Bureau Bibob (LBB), welke rol een RIEC daarin kan spelen, hoe procedureslopen, hoe uiteindelijk de besluitvorming plaatsvindt en welke aspecten daarbij van belang zijn (vergewisplicht, anonimiseren advies, motiveringsplicht versus geheimhoudingsplicht, termijnen, recht op inzage advies LBB), gekoppeld aan de bespreking van actuele jurisprudentie en de nieuwste ontwikkelingen.
Er wordt ook uitgebreid stilgestaan bij de kenmerken van de financiële huishouding van een bedrijf en de kritische beoordeling van de toepasselijke financiële documenten die (moeten) worden overgelegd met/bij het aanvraagformulier Bibob.
Hoe doen we dat? Tijdens deze training wordt de lesstof behandeld aan de hand van voorbeeldmateriaal dat u tijdens de les wordt uitgereikt. Dit lesmateriaal is ook goed te gebruiken als naslagwerk in uw dagelijkse praktijk. De voorbeelddocumenten maken onderdeel uit van een praktijkcasus en geven u een helder beeld van de financiële administratie van een bedrijf.
Uitgelegd wordt wat het nut is van het beoordelen van deze documenten en hoe tussen de verschillende stukken gemakkelijk dwarsverbanden kunnen worden gelegd. Stapsgewijs wordt u meegenomen in een juridisch én financieel onderzoek en leert u de juiste conclusies te trekken zodat u ook de juiste adviezen kunt geven aan het gemeentebestuur.
Tijdens de start van de training krijgt u het nieuwe handboek ‘APV en bijzondere wetten – editie 1 januari 2024’ uitgereikt waarin onder meer de wet Bibob uitgebreid wordt toegelicht.
Utrecht, Cursus- en Vergadercentrum Domstad
Koningsbergerstraat 9, 3531 AJ Utrecht
Koningsbergerstraat 9, 3531 AJ Utrecht
plan uw route op google mapsAnnuleren kan tot 14 dagen voor de cursus. Uw plaats mag overigens altijd door een vervanger worden ingenomen.
Bij het inschrijfgeld van het programma zijn inbegrepen de kosten voor het documentatiemateriaal, koffie, thee en lunch. Alle prijzen zijn exclusief btw en parkeerkosten.
Na ontvangst van uw inschrijving, ontvangt u een bevestiging en een routebeschrijving.
09.00 – Ontvangst met koffie en thee
09.30 – 16.00 uur – training
Bel voor een maatwerktraining: 06 – 51 91 31 42