Aan een horecaondernemer is op 25 november 2010 een drank- en horecavergunning verleend als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet (DHW) en op 6 november 2012 is een dergelijke vergunning verleend voor een ander horecabedrijf van deze ondernemer. De ondernemer is ook eigenaar en exploitant van een horecabedrijf in een andere, nabijgelegen, […].
lees meerUit hoofde van de Drank- en Horecawet (DHW) en de daaruit voortvloeiende regeling bewijsstukken Sociale Hygiëne, is aan SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca) de exclusieve bevoegdheid toebedeeld om de Verklaring kennis en inzicht sociale hygiëne (hierna: “Verklaring’) af te geven. Deze Verklaring is een vereiste vanuit artikel 8, lid 3 van de Drank- en Horecawet. Binnen SVH is een apart, […].
lees meerUit hoofde van de Drank- en Horecawet (DHW) en de daaruit voortvloeiende regeling bewijsstukken Sociale Hygiëne, is aan SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca) de exclusieve bevoegdheid toebedeeld om de Verklaring kennis en inzicht sociale hygiëne (hierna: “Verklaring’) af te geven. Deze Verklaring is een vereiste vanuit artikel 8, lid 3 van de Drank- en Horecawet. Binnen SVH is een apart, […].
lees meerEerder deelde minister Stef Blok voor Wonen en Rijksdienst aan de VNG mee dat hij voornemens was om specifieke horeca-eisen uit het Bouwbesluit 2012 te schrappen en in het Bouwbesluit te verwijzen naar de technische voorschriften die volgen uit het Besluit eisen inrichtingen Drank- en Horecawet. De reden daarvoor is met name terug te vinden […].
lees meerNog te vaak hoor ik van cursisten tijdens mijn trainingen dat zij het betreffende bestuursorgaan adviseren om een vergunningsaanvraag te weigeren, terwijl er met een kleine wijziging van deze vergunningsaanvraag geen reden zou zijn geweest om de aanvraag te weigeren. De eigenlijk van toepassing zijnde weigeringsgrond zou derhalve met deze aanpassing kunnen worden weggenomen. In […].
lees meerBijzondere wetgeving is niet ondergebracht in één integrale wet, maar is te vinden in diverse gemeentelijke verordeningen, beleidsdocumenten en in verschillende nationale en internationale wet- en regelgeving. Deze wetten en regelingen staan weliswaar op zichzelf, maar zijn dikwijls ook onlosmakelijk met elkaar verbonden, vaak bewegend in het politieke krachtenveld. De inhoud is complex en de veelheid […].
lees meerMag de burgemeester fiscaalrechtelijke antecedenten betrekken bij de beoordeling met betrekking tot het al dan niet voldoen aan het vereiste van het levensgedrag zoals beschreven en vereist in artikel 8, lid 1 aanhef en onder b van de Drank- en Horecawet? Deze vraag kwam aan de orde bij de uitspraak van de Rechtbank Overijssel van […].
lees meerIn slijterijen in supermarkten zal permanent een leidinggevende aanwezig moeten zijn. Dat blijkt uit drie uitspraken van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van vandaag (28 december 2016). Tegen de uitspraken is geen hoger beroep mogelijk. Achtergrond SlijtersUnie had de burgemeesters van Sint-Oedenrode, Someren en Schijndel gevraagd om maatregelen te nemen tegen drie […].
lees meerOp 23 december jl. heeft minister Kamp van Economische Zaken een brief gestuurd naar de Tweede Kamer met betrekking tot de uitkomsten van de evaluatie van de gewijzigde Winkeltijdenwet en de conclusies daaruit voor het beleid. In de brief komt eerst kort de inhoud van de wet aan de orde. Vervolgens worden de belangrijkste uitkomsten van […].
lees meerVijfentwintig gemeenten hebben convenanten gesloten met winkels en horeca. Ze houden niet zelf toezicht op het schenken aan minderjarigen. Zij kozen voor een andere aanpak: een convenant met de lokale alcoholverkopers en met een particulier bedrijf. Dit particuliere bedrijf controleert in opdracht van de gemeente of de Drank- en Horecawet al dan niet wordt overtreden en […].
lees meerUit onderzoek door het Centrum van Openbare Orde en Veiligheid van de Rechtenfaculteit van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat burgemeesters die noodmaatregelen opstellen dat regelmatig doen in strijd met toepasselijke wetgeving. Het gevolg daarvan is dat de burgemeesters zich daarmee bevoegdheden toekennen die ze niet hadden mogen verkrijgen en dat de politie de daaraan ten […].
lees meerFrank Joosten was tot eind 2016 auteur van een groot deel van de documentatie, informatie en overige werken, zoals voorbeeldbrieven, checklists, formulieren, hulp- en andere teksten, instructies en stappenplannen die verband houden met of geïncorporeerd zijn in het VIS. Per 1 januari 2017 is er een einde gekomen aan de desbetreffende samenwerking tussen Frank Joosten en […].
lees meer