In dit boek werd een algemeen beeld geschetst van de wet- en regelgeving die van toepassing is op horecabedrijven en is een toelichting gegeven op het nut, de noodzaak en de kaders van een goed intakegesprek.
Voorts werd stilgestaan bij het proces van samenhangende besluiten, de ontvangst en behandeling van een aanvraag, werden de algemene beginselen van behoorlijk bestuur toegelicht en werd een toelichting gegeven op de normen bij het opstellen van een besluit.
Daarna wordt stilgestaan bij de gevolgen van het overschrijden van de beslistermijnen (dwangsom bij niet tijdig beslissen en de Lex silencio positivo).
Aansluitend werdt een toelichting gegeven op de Handelsregisterwet 2007, de Wet op de identificatieplicht, het Vreemdelingenbesluit 2000, de Europese dienstenrichtlijn en de Dienstenwet en werd stilgestaan bij de punitieve en reparatoire sancties.
De behandelde onderwerpen in dit boek zijn inmiddels weer geactualiseerd en opgegaan in het nieuwe Handboek Horecarecht – in theorie en praktijk.